Friday 17 October 2014

MAK ABAH PERGI HAJI


Assalamualaikum n hye reader semua..
U all sihat x ?

For today entry is about the journey of my mom n dad at Tanah Suci Mekah. 
On 5th September 2014, my parents were selected to perform their hajj. Dalam pukul 9 malam, kami dah pon bertolak ke LEmbaga tabung haji di petaling jaya bagi menghantar mereka yang bakal mengerjakan ibadah haji.

Sayu hati bile abang melaungkan azan di hadapan rumah. Syahdu dan sendu bertamu di hati waktu itu. 

Setibanya di Lembaga Tabung Haji, ramai sgt manusia yang bakal bergelar haji dan hajah berkumpul di sekitar dataran tersebut untuk menunggu waktu berlepas. Waktu yang berbaki kiteorg gunakan dengan sebaik mungkin dengan memeriksa semula segala barang yang perlu di bawa oleh mak dan abah. x lupa juga kiteorg dapatkan nombor telefon antara rakan-rakan yang bakal pergi bersama in terms of senang jika apa-apa berlaku di sana. dah jadi satu kewajipan untuk kiteorg adik beradik untuk menyimpan semua nombor yang berkaitan dengan mak abah sepanjang mereka berada di sana. 

Dalam jam 12 lebih malam, mak abah telah pun dipanggil untuk masuk ke balai berlepas. Sumpah waktu tu x tahu nak cakap n gambarkan mcam mane perasaan bila terpaksa melepaskan mak n abah pergi untuk menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim yang mampu.




I know i can face it, i know i can do it, n i know i can handle it. huhuohuoho...
Pulang ke rumah malam tu mmg sedih la n bergotong royong n akk bersihkan segala bende yg kiteorg tinggalkan mase nak hantar mak abah..


1 month berlalu....


16 October 2014.. tarikh yang aku n adik beradik aku nantikan akan kepulangan mak n abah.. Hanya akak zanah n abang je yang pergi ke KLIA untuk amik mak abah kat sane. Aku? masih berada di puncak lagi menyiapkan kerja-kerja yang berbaki. 

Mak abah sampai agak lewat malam jugak n setibanya mereka di rumah, kami sambut dengan juadah makanan yang sememangnya mereka rindukan bile berada di mekah.

Banyak cerita dan pengalaman yang mak abah ceritakan dan kongsikan dengan kami semua dan itu membuatkan perasaan aku melonjak2 untuk pergy ke tanah suci mekah.. 

End of story..

Kat sini aku letakkan beberapa keping gambar sebagai gambaran semasa mak abah ke Mekah.

Mak abah dah pun bergelar Haji dan Hajah, insyaAllah satu hari nnti aku bakal menyusul langkah mereka ke sana.. AMIN !




























No comments: