Saturday 31 January 2015

T.N.J SICKNESS



Assalamualaikum n hye readers..

Entry kali ni agak menyedihkan bagi aku.. huhu.. tapi aku create entry ni just tuk remind u all kat luar sane yg penyakit macam ni pon ade just a few people je yg alami bende ni..

Penyakit yang aku hadapi ni mmg mimpi ngeri dlm hidup aku.. x sampai seminggu intern dekat RECALL, aku kene balik penyakit ni yang first time aku alami masa kat Kolej Jasmin dulu...

Sakit ape ?? Ha tu yg aku nak story morry ni.. huhu

First aku kene ni mase aku stay kat kolej.. time tu x de kelas pagy so i just wake up ingt nak tgk movie ke ape an... then g la basuh muke and nak gosok gigi.. once i place toothbrush in my mouth, mulut aku x leyh nak katup dengn betul... tutup memg la boleh tp jdi senget.. like org yg kene strok tu... sakit sgt.. aku teruskan gak mandi n tukar baju... inform ALONG (one of my housemate) yang aku nak turun g klinik...

Klinik hantar aku g UiTM Shah Alam... puas aku kene marah ngn doktor kat sne sbb dye ingt aku mengada2 x tahan sakit... then bile wat x-ray baru dorg nampak yg rahang mulut aku dah lari... 2 Doktor 6 Nurse bersama ngn aku waktu tu tuk betulkan rahang...
Percubaan pertama n kedua gagal.. Alhamdulillah percubaan kali ke 3 berjaya...

Doktor Cina yg tolong aku tu x henti2 bg nasihat kat aku jgn bukk mulut n makan makanan yang keras... Menangis aku dlm bilik rawatan tu...

Then I thought its over and aku x kan kene bende tu lagy... tapi aku silap.. sekali lagy aku kene time mandi nak g RECALL pagy rabu...

Abah n mak x tahu nak buat ape lagy dah.. abah suh hantar g emergency room... dlm perjalanan nak ke sana, aku x habis2 bace selawat n urut mulut aku.. nampak je signboard emergency kat hospital, terus baik mulut aku..


Aku : Kak, mulut aku dah baik
K.Zanah : Kau biar betul dah baik.. meh tengok
Aku : ha ko tengok ni da elok
K.Zanah : Mulut ko ni mengada nak jenjalan pagy2 ni agaknye... x pelah kite patah balik rumah nnty kul 10 aku amik ko kite g Physio..
Aku : Ok kak...

Tu la perbualan aku n kak zanah mase on the way nak g emergency... rupanya mulut pon tahu takot.. hahahaha

MAse kat Physio, doktor cakap aku kene TNJ.. at first aku dengar TMJ.. dah kenapa aku kene penyakit TENGKU MAHKOTA JOHOR ni... hahahaha.. rupa2 nya Throat and Jaw...

so... 3 kali rasenye aku g terapi sampai kene lekat mulut aku.. g opis pon malu tunduk je.. hahahahaha...mesty ramai ingt aku ni fanatik bola sampai nak lekat2 pipi kan... lalalalalaa...



Ha ni la tape hitam utk tegangkan n ketatkan balik rahang mulut aku.. pergh seminggu beb makan bubur je... nak cakap susah, gelak apatah lagy...

Doktor cakap penyakit ni jarang kene..

Haha tu pengajaran buat aku yg suka nau gelak kuat2... hahaha... pas ni taubat la takot kene lagy penyakit ni.. kekekekeke


So kat korg yg kat luar sane tu just jage2 la k.. mungkin ade yg x penah tahu ade certain cases, menguap then x leyh katup mulut.. tu normal sebenarnye sebb waktu pagi kite kene jage mulut and anggota kite dripada melakukan too heavy activity.. exercise tu boleh cume maksud aku macam menggeliat or menguap besar2... BUT for my cases, doktor first time la jumpe pesakit macam aku ni.. hahahaha.. taubat2..

K la sekian sahaja nasihat n pengalaman ngeri from me..
Bubye

No comments: