Monday 28 October 2013

OUCHH I GOT ULCER IN MY MOUTH :(



Assalamualaikum and nite readers... 

korang pernah x kene ulcer kat mulut ? mesty penah kan,... n rase dye sakit sangat kan... if before ni aku stll leyh tahan agy but rite now x thuw nape rase sakit uh makin menjadi2 and mengakibatkan seluruh mulut aku berasa sakit kebas n ngilu... pipi jadi bengkak sebelah and susah untuk mengunyah makanan... oh no why this thing happen... ?

ramai yang ckp ulcer ni jadi coz kurang minum air masak .. yeke ? i admit yang sejak kebelakangan ni memang aku kurang minum air masak.. lepastu plak demam panas so seluruh anggota badan aku jadi panas la termasuklah mulut n mungkin sbb tu kot i got this ulcer... 

ulcer ni jugak dikenali sebagai canker sores iaitu luka2 kecil yang berkembang di dalam mulut atau di pangkal gusi. ulcer ni jugak membuatkan seseorang tu susah untuk makan , minum dan juga bercakap.. apatah lagi bile sampai pipi menjadi bengkak.. 

---------------------------------------*********------------------------------------------

okeyh after wat sikit research pasal bende ni, i found a few factor that can cause this ulcer..antaranya ialah :-

1. kecederaan ringan sewaktu melakukan rawatan gigi @ tergigit

2. ubat gigi atau pencuci mulut mengandungi sodium lauryl sulfate

3. sensitiviti terhadap sesuatu makanan

4. pencetus makanan macam coklat and kopi

5. kurang vitamin B, zat besi

6. tekanan emosi

7. jangkitan kuman, bakteria atau virus

wah banyak nye faktor penyebab erk tapi aku dalam kategori yang mane plak ? huhuhu... n macam mane plak nak baikkan bende alah ni .. what ! jumpe doktor ? memang x lah kan.. macam buang mase je pon jumpe n then nnty dye bagi cream utk letak kat ulcer tol x... huhuhu

never mind, aku try banyakkan minum air masak pas ni and hope ulcer ni cepat lah surut before this weekend.. please ye ulcer.. hehehhee..

ok lah reader.. x tahan sakit sangat dah ni.. nak rest.. selamat malam semua !



No comments: