Sunday 21 May 2017

TRAVEL TO SABAH (PART 1)

Image result for SABAH BORNEO

Assalamualaikum n hye readers.. Ha korang dah abis pusing satu Malaysia x ?
Kepada yang traveller tegar tu, buat2 la abiskan Malaysia dulu baru pusing luar negara okk... Aku ? Aku mestilah dah abis pusing sebb tu berani cakap.. eceh.. padahal ini la last negeri yg aku pergi...

Meh kali ni akk nak bawak chuolls pergi travel ke Negeri di bawah Bayu "SABAH" hhiih.. plan sebenarnya dah lame cume tgh mencari buddies and tiket murah..

Lepas discuss, so genaplah 6 orang partner travel kali ni.. Aku, Shahmin, Fiza, Kak Ja, Ipin & Fatin.. Semua SWIFT gak aku angkut kali ni kecuali Fatin tu kwan Kak Ja...

JUMAAT (12.5.2017)

Seawal jam 4 pagi lagi Ipin, Shahmin n cousin dye dah dtg pick up aku, Fiza n Kak Ja kat umah aku.. Fatin ? Dia last minute cancel sbb mak dye x sihat.. kesian kat dye x dpt join.. x pelah mak lagy penting dari segalanya kan...

Pagi tu kiteorg singgah breakfats kat RNR berdekatan dgn KLIA.. Memasing ngntuk plus lapar so main taram je makan ape2... disebabkan kiteorg sampai awal n tiket flight pukul 9.30 am, so kiteorg pon membuta la kat tmpt menunggu tu..

Before depart tu sempat la bersolek ape bagai semua.. hihiihi.. Masa sudah sampai... so, pe lagi masuk la kami kedalam pesawat.. disebabkan masa perjalan mengambil masa kira2 2 jam lebyh, so pe lagi memang membuta la aku dalam tu.. tempat duduk kiteorg terpisah tapi still boleh selpie..

Tepat jam 12.30 tgh hari kami selamat tiba di KKIA.. owner kereta sewa kol n beritahu dah sampai airport.. sebelom buat pembayaran, aku check condition kereta terlebih dahulu ... ok cun and done process sewa kereta.. First place to go adalah kedai makan sebb dah tersangat lah lapar... huhuu... Punye la mencari map nak kedai makan best kat KK last2 nye type je nasi kuning sbb dah tahap gaban dye punye lapar.. kiki..

Tiba la kami di kedai nasi kuning tapi ape kan daya nasi kuning dah habis.. hahaha... so Nasi ayam penyet la yg dihadapnye.. Lepas makan, tgk2 kat kereta ade surat cinta dripada majlis bandaraya sabah.. hahahaha...hai hari first dah kene surat saman.. huhu..lain nye kat sini sebb surat saman dye diletak dalam plastik.. x mau bagi basah ler tu kene hujan.. Kalo kat klang, x de maknanya.. tahu2 dah lunyai je.. kiki. Lepas makan kiteorg pon berangkat ke first check point kiteorg utk first day ni.. First location utk dilawati is Muzium Negeri Sabah..

MUZIUM NEGERI SABAH

Harga tiket untuk masuk muzium ni RM 2 je .. Boleh melawat beberapa tempat dekat kawasan muzium ni.. Murahkan, so x de terasa if x sempat pusing semua bahagian pon..

Ha korang usha la pic kiteorg kat muzium ni erh.. masuk2 je dah jumpe rangka dinosour besar giler kot

Ha ni la perangai kiteorg yang tak berapa nak elok bile dapat kamera.. hahahaha...

Settle dalam muzium, ingtkan nak g usha rumah2 tradisional Sabah, sekali hujan daaaa.. lebat plak tu.. hurmmm..

So, decide terus gerak ke Kundasang dengan harapan hari last nnty dpt la g muzium tu.. (konon2). FYI, hari pertama kiteorg mmg plan nak ke Muzium tu je sebb x nak rushing.

Disebabkan Shahmin je penah pergi sini, so dye la yg tlg jadi pemandu pelancong tuk trip kali ni.. Akak duk belakang je tolong jage map.. Duduk belakang pon sakit wo jalan dia x rata..

Ha nah Korang tgk la ye pemandangan sepanjang perjalanan ni...

Time ni x berapa nak kabus.. Pic kabus kat dorg2 ni semua tapi kedekut x mau kongsi.. hahaha

Around 6 petang kami dah tiba di lokasi penginapan kami.. walaupon jam menunjukkan angka 6 petang tapi suasana kat sini dah sunyi ngn gelap macam kul 8 malam...

KIRAM VILLAGE RESORT..

Image result for kiram village kundasang at night

Pic x amik pon sebb dah gelap kan.. so just terus check in n kemas barang.. around kul 8 perut dah bergendang nak makan, so kiteorg pon keluar la cari makanan around kawasan tu.. jauh gak nak ke pekan.. Nasib kami baik sebb ade kedai bukak time tu and alhamdulillah tomyam dye sedap kene dengan tekak kiteorg.. pastu balik acah2 nak usha kepak ayam, sekali dah habis dong.. aduh..

So lepas makan apalagi, balik bilik and then tidoooooo...
(Malam first x de yang menarik untuk dicerita sebb memasing dah ngadap bantal nak tidur)