Monday 2 April 2012

MENGIMBAU KENANGAN MASA KECIK2 DULU

Assalamualaikum n hye readers !

bile menjelma je waktu petang, pasti hati aku akan terusik dengan kenangan2 sewaktu kecik2 dulu...  indah kan waktu itu,,, kita x perlu pikir ape pown masalah yang dtg.. yang kita tahuw maen.. maen dan maen... itulah lumrah hidup masa kecil... bile kita semakin meningkat dewasa, kita semakin matang dalam berfikir & bila mengingati peristiwa lama, pasti kita akan sering ketawa lucu mengenangkan kerenah kita dahulu.. begitu lah yang aku lalui sekarang ini... 


ni adalah aku n my brother (the only bro that i have in this world)


Umor aku dah menginjak ke angka 20 for this year n seawal usia yang macam ni, aku dah pown mempunyai 7 orang anak buah... ramai kan... Dorg still kecik lagy paling tue pown form 1.. 7 tahun beza ngan aku... 
so, waktu2 petang cenggini, riuh kat luar dengan sore2 dorg bermain... 

Satu bende yang aku perhatikan, kanak2 kini x same dengan kanak2 zaman dahulu... dulu kite maen mainan tradisional tapi dorg sibuk ngan playstation, tendo dan sebagainya... kengkadang rasa rindu pulak tok kembali ke zaman kanak2.. namun tu semua hanyalah imaginasi sahaja... 

Sesiapa yang pernah merasa zaman kanak2 dahulu, pasti akan merasa keseronokan yang aku alami juga kan... 

Dulu, time malam raya, aku n cousin pasti akan meluangkan masa bersama untuk bermain... walaupon sedar mak n abah masing2 sibuk menyiapkan juadah hari raya, namun kiteorg still bermain,.. indah nye.. sampai kan ibu bapa yang leka memasak, boleh berhenti untuk join sekaki ngan kiteorg... 

Pernah satu malam tu, aku n cousin (SYIDA, UYI, EIRA, ISZ & NE) bermain "helang tangkap ayam".. masa mula2 tu x berapa best namun apabila pakcik n makcik turut join memg haruk lah permainan jadinya...

    
gambar hiasan semata-mata

seronok kan bila kenangkan kenangan dahulu... kan bagus kalo permainan tradisional itu di teruskan lagy di zaman kini... semakin lupus di telan zaman pula permainan sebegini... Bagi aku, setiap permainan mempunyai nilai yang tersendiri yang hanya di fahami maksudnya apbila kite selami dan hayati nye dengan penuh penghyatan... 

Antara permainan tradisional yang sering aku main sewaktu dahulu :-


TENG-TENG... ini adalah permainan yang boleyh di main di mana sahaja tanpa mengira tempat... memerlukan kesabaran dan skill yang mencukupi.. heheheh

ape bende ni ? hahaha ni lah batu seremban 7 batu... 


ha ni pown batu seremban jugak cuma berlainan bentuk je... kalo dulu maen pakai batu kutip je but bile masa dah berganti masa, ramai pulak yang wat batu seremban cenggini... x de lah sakit tangan nak baling batu 2 kan... kekekeke..





gambar semata x de kene mengena ngan hidup @ mati... 
permainan ni selalunye yang aku perhati kiteorg akan main dalam kelas time cikgu x de... hehe... maaf cikgu terkantoi plak... kekekeke.... kat sini, masing2 akan beradu kekuatan tangan dan siapa yang berjaya mematahkan pihak lawan akan dikira sebagai wira... 



Baling selipar... kebiasaannya permainan ni di mainkan oleh budak lelaki.. tapi ramai je dak pompan yang maen... sakit skit lah game ni.. hehehe.. GANAS GAMES..


ni konda kondi... sorry pic x bpe nak jelaskan permainan... game ni aku maen sekali je coz first time main uh dah tekena kayu abang.. terus stop main.. kekekekek...



ni pulak name dye galah panjang... India suke panggil game ni macam "kabadi" salah eje erk.. ? ehheeh halal je lah... 


Permainan gasing yang sangat dan tersangat lah popular dulu... menjadi hobi kepada budak lelaki sehingga sanggup tok belajar cara membaling yang betul... to tell the truth, : aku sampai skunk x reti nak main gasing nieyh.. hehehe... 


Guli... yah this game perlukan fokus yang sangat tinggi... pemain kene membaling guli ke dalam kawasan tersebut dan jika ada guli yang terkeluar, pemain di kira menang...


ni pulak tutup botol... ia memerlukan 5 penutup botol.. setiap pemain perlu menimbang dahulu untuk menentukan siapa yang bermain dahulu.. bagi aku, ni lah the best game masa kecik dulu.. sayang kan.. budak zaman sekarang dah x nak agy main bende2 nieyh... 


nak thuw kenapa aku letak game ni yang terakhir ? Coz, ni lah game kesayangan aku yang aku still simpan agy bende alah ni sampai skunk.. cume x main je coz x de guli.. dulu congkak ni boleh di main ngan biji getah, then improve sikit pakai guli... Congkak ni smpai sekarang dimainkan lagy cume x de lah guna kayu macam ni lagy.. skunk dah advance just gula bende alah plastik tu je... simple rite.. (sebenarnye x thuw pe name bende plastik uh)

Kalo kite renungkan kembali, pasti banyak yang menggamit kenangan kita kan.. semua tu satu memori.. melalui satu permainan, kita dapat membina ikatan silaturrahim sesama kita... hope this all games will be preserve for the next future... 

last but not least , i have one special video brought by Isz... watch it keyh ^_^



SYIDA, ISZ, EIRA, UYI & NE... bile erk dapat spend time together tok main macam ni... hehehehe...

No comments: